ادبستان بیست


ادبستان بیست


تغذیه ماه رمضان

اصول تغذیه صحیح در هنگام روزه داری

 

 ایسنا : يك متخصص تغذيه با تاكيد بر اين كه در ماه رمضان، سحري بايد وعده اصلي غذايي را تشكيل دهد، نسبت به عوارض ناشي از عدم مصرف آن هشدار داد . وی همچنین گفت ، رعایت اصول تغذیه صحیح در هنگام روزه داری ضامن ارتقای سلامت جسمی روزه داران خواهد بود .

 
 
دكتر برليانت بزرگمهر گفت: برخي از افراد به دليل بي‌توجهي به توصيه‌هاي پزشكي و الگوهاي غلط غذايي، در طول ماه رمضان يا بعد از آن دچار اختلالاتي مانند يبوست، سنگ مجاري ادراري، سردرد، سرگيجه، بي‌حوصلگي، عصبانيت، پرخاشگري و كاهش ديد چشم شده و مقاومت بدنشان در برابر بيماري‌ها كاهش مي‌يابد. در حالي كه با تغذيه صحيح در ماه رمضان نه تنها هيچ عارضه‌اي بروز نمي‌كند بلكه كمك شاياني به سلامت بدن مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين كه سحري بايد وعده اصلي غذايي در ماه رمضان باشد، افزود: نخوردن سحري در ماه رمضان مي تواند مشكلات جدي را به دنبال داشته باشد. در ماه رمضان نيز بايد سه وعده غذايي در نظر گرفته شود؛ وعده سحري كه غذاي اصلي را تشكيل مي دهد، موقع افطار غذاي مختصري مصرف شده و وعده شام بهتر است يك يا دو ساعت بعد از افطار در نظر گرفته شود.
به گفته اين متخصص تغذيه، بايد براي خوردن سحري فرصت كافي در نظر گرفته شود. همچنين بهتر است هنگام افطار، روزه با نوشيدني نسبتاً گرم مانند شير و مقداري عسل، خرما يا نان و پنير و گردو باز شود. بهتر است به جاي زولبيا، باميه و شيريني‌هايي مانند آن از خرما وعسل استفاده شود. اين در حالي است كه در خوردن آن نبايد افراط شود چرا كه چاقي را به دنبال دارد.
وي با اشاره به عوارض ناشي از تغذيه اشتباه در ماه رمضان گفت: عدم مصرف سحري و همچنين پرخوري در افطار، چاقي و ناراحتي‌هاي گوارشي را به دنبال دارد. به دنبال عدم مصرف وعده سحري، قند خون افت پيدا كرده و تمايل به مصرف غذاهاي سرخ كرده و به ويژه شيرين افزايش يافته و باعث چاقي مي‌شود.همچنين افت قند خون، سردرد، سرگيجه و عوارض عصبي را به دنبال دارد.
به گفته وي، يبوست عارضه طبيعي روزه نيست. عدم مصرف كافي آب، سبزيجات و سالاد در ماه رمضان يبوست را به دنبال دارد. مشاهده مي‌شود برخي از افراد بعد از يك ماه روزه گرفتن، چاق مي‌شوند؛ پرخوري در وعده سحر و به ويژه افطار و افراط در مصرف مواد چرب، غذاهاي سرخ كرده و مواد شيرين مانند زولبيا و باميه، چاقي را به دنبال دارد. در مجموع انباشتن معده از انواع غذاها در وعده افطار اشتباه است.
دكتر بزرگمهر با تاكيد بر اين كه در ماه رمضان هم بايد طبق معمول ديگر ماه‌ها زندگي كرد؛ ادامه داد: در اين ماه نيز پياده‌روي و ورزش نبايد فراموش شود. به اين ترتيب افرادي كه قبل از افطار دچار ضعف مي‌شوند بايد قبل از ظهر براي اين امر اقدام كنند.
وي گفت: درماه رمضان ازمصرف زياد موادي كه تشنگي را به دنبال دارند مانند نمك، گوشت و مرغ بايد پرهيز كرد. از آن جا كه پروتئين‌هاي حيواني به صورت اوره دفع مي‌شوند و دفع اوره مستلزم مقدار زيادي آب است، تشنگي ايجاد مي‌كند. به اين ترتيب انواع خورشت‌ها و خوراك‌هاي كم چربي و كم نمك و مصرف نان و برنج به ميزان كافي در ماه رمضان لازم است. دكتر بزرگمهر با تاكيد بر ضرورت توجه به تغذيه جوانان و نوجوانان در ماه رمضان، گفت: از آن جا كه اين گروه‌هاي سني در دوره رشد بوده و از فعاليت فكري و جسمي بيشتري برخوردارند، بايد به تغذيه آن‌ها در اين ماه بيش از پيش توجه شود. اصولا جوانان و نوجوانان در مواقع عادي صبحانه كافي مصرف نمي‌كنند كه اين امر در ماه رمضان تشديد مي‌شود. وي با تاكيد بر مصرف وعده سحري در جوانان و نوجوانان به ايسنا گفت: اين گروه سني بايد در وعده سحري از مواد داراي آب زياد مانند ماست، شير، سوپ، سبزي‌ها و ميوه‌ها به ميزان كافي استفاده كنند. استفاده كافي از سبزي، سالاد و ميوه، ميزان تشنگي را كاهش مي‌دهد. همچنين عدم مصرف لبنيات به ميزان كافي، اختلال در رشد را به دنبال دارد. افت فشار خون در اين گروه سني كاهش قدرت يادگيري و تمركز را به دنبال دارد. وي گفت: كم غذايي يا بدغذايي در ماه رمضان، در جوانان و نوجوانان لاغري ايجاد مي‌كند؛ بنابراين در ماه رمضان نيز مانند ساير ماه‌ها بايد وزن در محدوده طبيعي باشد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: اکبرجعفرزاده | تاريخ: جمعه 6 مرداد 1398برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |